Zakup domu – jak to zrobić?

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1Share on StumbleUpon1Share on LinkedIn0Share on Tumblr0

house-1590137_640

Zakup domu to poważna decyzja, ponieważ wybrany budynek najprawdopodobniej zostanie z nami do końca życia. Ważne jest więc, aby nie tylko wybrać idealne dla siebie gniazdko, ale także zatroszczyć się o to, aby wszystko przebiegło zgodnie z planem. Na co zwrócić uwagę i o co się zatroszczyć?

Przed kupnem

Zanim zdecydujesz się na zakup mieszkania bądź domu, przede wszystkim sprawdź jego stan prawny. Koniecznie zajrzyj do Ksiąg Wieczystych, które znaleźć można także w Internecie oraz Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta, aby upewnić się, że nikt nieproszony nie jest zameldowany w tym domu lub mieszkaniu. Jeżeli chcesz zorientować się czy np. niedaleko wybranej nieruchomości nie powstanie autostrada, zajrzyj do Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta. Na początku właściciel domu powinien przekazać nam wszystkie konieczne dokumenty. Na początku poproś o wgląd do projektu domu, pozwolenia na budowę, dziennika budowy, protokołu odbiorczego nieruchomości. Wszystkie te dokumenty powinny zostać Ci przekazane. Konieczne jest, aby posiadać je tak długo, jak istnieje nieruchomość. Upewnij się również, że właściciel nie zalega z żadnymi opłatami za media. Poproś o wszystkie umowy z dostawcami oraz rachunki.

Umowa przedwstępna! 

Warto jest podpisać z właścicielem umowę przedwstępną. Dlaczego? Ponieważ wtedy będziemy mieć pewność, że w czasie, kiedy będziemy załatwiać notariusza, kredyt bankowy i inne niezbędne sprawy, właściciel domu nie zmieni zdania i nie postanowi np. sprzedać nieruchomości komuś innemu bądź podnieść ceny. W umowie takiej powinny znaleźć się takie informacje jak: dane kupującego i sprzedającego, dokładny opis nieruchomości, termin sprzedaży, cenę nieruchomości oraz wysokość zadatku.

Umowa kupna-sprzedaży i inne wydatki 

Jest to najważniejszy i kluczowy etap kupna domu lub mieszkania. Obie strony powinny zjawić się w tym samym czasie u umówionego wcześniej notariusza. Bez niego umowa jest nieważna. Dodatkowo dopilnuje on, aby wszystko przebiegło uczciwie i zgodnie z planem. Warto zorientować się też, ile wynoszą taksy dla notariuszy i wybrać takiego, który odpowiada zasobom naszego portfela. Prócz oczywiście ceny domu czy mieszkania musisz liczyć się także z innymi wydatkami. Należy do nich oczywiście wynagrodzenie dla notariusza, ewentualne wynagrodzenie dla biura nieruchomości, podatek od czynności cywilno-prawnych (2%), opłata za wpis do księgi wieczystej. Warto skorzystać z usług biura nieruchomości, bowiem wykwalifikowany agent może pomóc nam znaleźć wymarzony dom, ale także zadba o to, aby cała transakcje przebiegła bezpiecznie.

Opinie: 1

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.